14 år till salu



Nu har jag läst ut boken "14 år till Salu"
Boken handlar om tonåriga Tessans liv som prostituerad och
den är skriven med hjälp av journalisten Caroline Engvall

Tessan blir som 14 åring våldtagen och efteråt reagerar hon som många andra våldtäcksoffer, hon skylller på sig själv, hon känner sig smutsig och "brukad". Och säger ingenting till någon. När sedan kompisen Jenny slänger ut sig att de kaske skulle "hora" för att få pengar. Så hänger Tessan på. "Det kändes inte som en så stor grej. Jag kunde inte förlora mer än vad jag redan hade förlorat." Det var aldrig meningen att det skulle gå så långt som det gick.

Efter att ha träffat två män så blir Jenny äcklad men Tessan fortsätter hon kan inte låta bli hon behöver bekräftelsen ifrån torskarna.  Hon tror att det enda hon duger till är att ha sex med. Och får hon inte bekräftelsen av männen så får hon ångest. Hon blir inte beroende av sex, inte heller av pengar utan av att göra sig själv illa.

Tessan lever ett dubbelliv, och gör det jävligt bra. Hon är expert på teater och tror hon skulle kunna få en plats på dramaten på en gång därför märker inte hennes vänner och familj någonting.

Boken är otroligt gripande och väldigt svår att släppa ifrån sig.
Det är sällan jag gråtter till böcker eller film även om de är hemska men denna boken fick mig att fälla tårar.
Hur kan det finnas så känslokalla män som torskarna? Det är dem som är vuxna och borde ha så mycket förstond att
de förstår att man inte har sex med en 14 årig tjej.

Boken är mycket viktigt och det är otroligt strong och otroligt bra gjort av Tessan att berätta sin historia dels för att det
kan väcka debatt i vårt avlånga land där många tror att något sådant här inte skulle kunna förekomma och om sånna här problem kommer upp på ytan och man får reda på hur illa det kan gå så kanske flera unga tjejer och killar tänker sig för innan de utsätter sig för något sådant farligt för visst första gången kan det kännas som lätförtjänta pengar men är det värt att man förstör sitt liv och sin egen kropp för några fjutiga hundralappar? är man inte värd mer än så? 

Jag tycker detta är en bok som ALLA borde läsa.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Så roligt att du tyckte om den! Allt gott till dig.

2009-03-11 @ 09:51:54
URL: http://www.14artillsalu.se
Postat av: Sofia

Jag kan nästan inte läsa sådana böcker, blir så irriterad på alla idoter som finns!!

2009-03-11 @ 20:01:15
URL: http://sofiaaurora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback